tirsdag den 7. maj 2013

Lidt til kaffen..


I søndags skulle manden min på job, så jeg besluttede at tage en tur ned at besøg de gamle. Det er så skønt at komme lidt ud og så var vejret helt vidunderligt.
Jeg var tidligt oppe, så tænkte at jeg lige kunne bage lidt mundgodt til eftermiddagskaffen. Det endte med cookies med hassel nødder og lys chokolade og et forsøg på mandel/kakao biscotti. 
Cookiesne var en super lækker lille snack til kaffen, mens biscottierne var knapt så vellykkede, de blev ikke rigtig sprøde, så det må forsøges igen en anden dag.
Jeg elsker denne opskrift på cookies fordi den kan varieres i det uendelig næsten, man kan bruge de nødder og den type chokolade man har lyst til, og på den måde få nye smags nuancer hver gang man bager dem. Opskriften er fra "Tøse Kogebogen."

Opskrift på cookies: 15-18 stk.
  • 125 g blødt smør.
  • 150 g lys chokolade. (Mørk kan også sagtens bruges)
  • 100 g hasselnødder, eller hvad nød man foretrækker.
  • 180 g hvedemel.
  • ½ tsk bagepulver.
  • 1 tsk vanilje sukker.
  • 135 g sukker.
  • 1 æg.
  • lidt salt.

  1. Hak chokoladen og nødderne, og bland det sammen i en skål.
  2. Bland tøringredienserne sammen i en anden skål, vend nødderne og chokoladen heri.
  3. Pisk sukker og smør sammen, og tilsæt æg og salt.
  4. Vend melet i det våde, til dejen er ensartet. (Den skal være noget klistret)
  5. Sæt små klumper af på en bageplade med en ske, og tryk dem lidt flade. Der skal være god plads i mellem, da de flyder noget ud. (Jeg havde 9 stk på en bageplade.)
  6. Bag kagerne ved 180 grader, varmluft, i 10 min ca, eller til de er let gyldne i kanterne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar