torsdag den 16. maj 2013

Mors Dag.


I søndags var det jo mors dag, og mine forældre skulle herop og hjælpe med at flytte møbler rundt. Derfor besluttede jeg at det var en oplagt mulighed for at lave en lidt anderledes mors dags gave. Min kære mutti elsker kage og chokolade, så derfor skulle der naturligvis indgå chokolade i kagen.
Kagen bestod af lyse lagkagebunde, chokolade creme og ananas mousse, smurt op med vanilje smør creme og overtrukket samt pyntet med fondant. Chokoladen og ananasen komplimenterede hinanden rigtig godt, så det er bestemt ikke sidste gang denne kombination er blevet brugt.


Lyse lagkagebunde: (3stk)
  • 250 g smør.
  • 1,5 dl vand.
  • 3 store, eller 4 små æg.
  • 450 g sukker.
  • 2 tsk vaniljesukker, eller korn af ½ vaniljestang.
  • 250 g hvedemel.
  • 90 g maizena mel.
  • 1½ tsk bagepulver.
  1. Smelt smørret med vandet, og lad det køle lidt af.
  2. Pisk æg, sukker og vanilje sammen til en tyk æggesnaps.
  3. Bland tøringredienserne i en anden skål.
  4. Bland skiftevis smørvandet og melet i æggesnapsen til dejen er ensartet.
  5. Lad dejen hvile 15 min., og rør efter.
  6. Bag bundende i en springform, 25 cm, i 45-60 min ved 200 grader.
  7. Lad bundende køle helt af inden de deles i 2 eller 3.

Ananas Mousse:
  • 1 stor ds ananas.
  • 1/4 l piskefløde.
  • 1-2 spsk. sukker.
  • 4 bl. husblas.


  1. Læg husblas i blød i koldt vand i 15 min.
  2. Blend ananas med saft, og sukker til en pure.
  3. Varm halvdelen af ananassen op, og smelt husblassen heri.
  4. Vend det varme ananas over i det kolde.
  5. Pisk fløden stiv, og vend i ananassen til massen er jævn.
  6. Stil på køl 6 timer, eller gerne natten over.
Opskriften ovenfor er med mine ændringer, den oprindelige opskrift er fundet her.
Jeg synes at 7 bl. husblas er alt for meget, og det kan sagtens stivne med mindre.

Ananas moussen kan sagtens serveres for sig selv som en let og lækker sommer dessert. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar