mandag den 27. februar 2012

Fødselsdag!!

Det har lige været min fødselsdag, eller det vil sige det er over en uge siden, men har ikke haft tid til at blogge. 
Det var en super hyggelig dag med familien, desværre var der bare ingenting der ville lykkedes for mig, så var godt nok træt af bagning for en kort stund. 

Nå men jeg fik da lavet 2 lagkager, boller, fastelavnsboller og min søde husbond bagte vandbakkelser. Bollerne er bagt efter opskrift fra Amo´s Fødselsdagsbog og fastelavnsbollerne er fundet hos denne skønne blogger. De var super nemme at lave, og de smagte virkelig godt. Jeg erstattede den mørke chokolade med hvid chokolade, har også lavet nogle med nougat, og de var virkelig gode da de lige var nybagt.
Lagkagen her er en alm. lagkage med creme, jordbær syltetøj og bananer, da jeg virkelig elsker den slags kage, og det er super nemt at lave. Nogle gange glemmer man/jeg at sætte pris på enkeltheden.
Den anden lagkage var med chokolade bunde og rutebiler, men den blev så fin at den fortjener sit eget indlæg.





Fastelavnsboller: 8-10 stk

Creme:
2 æg.
3 spsk sukker.
1 spsk mel.
1 spsk vaniljesukker.

2 dl mælk.

1. Æg + sukker + vanilje piskes sammen i en gryde, og der tændes for varmen.
2. Pisk melet i ægge-sukkermassen, og pisk til cremen koger og tykner.
3. Tag cremen af varmen, og stilles til afkøling, bare på bordet, mens du laver dejen.

Dej:
1 dl mælk.
50 g gær.
3 spsk sukker.
1 æg.
1 spsk olie.
250 g mel.

1. Lun mælken og rør gæren ud heri.
2. Tilsæt øvrige ingredienser, og ælt dejen godt.
3. Rul dejen ret tyndt ud, og skær 8-10 kvadrater med en pizzaskærer.
4. Cremen og chokoladen ligges på kvadraterne, og bollerne foldes sammen. (Cremen må godt stadig være lun)
5. Lad bollerne hæve 45 min, og pensel dem herefter med kaffe.
6. Bag dem 10-12 min ved 220 grader.

Selvom det kun er fastelavn en gang om året, så kan man jo godt spise fastelavnsboller hele året. Det står ihvertfald helt fast at det ikke er sidste gang disse er blevet bagt i år. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar