tirsdag den 15. maj 2012

Mors dag .. !!


I søndags var det jo som bekendt mors dag. Jeg havde aftalt med min søster og fat at de skulle komme herop, og drikke eftermiddags kaffe og så skulle vi ud at spise senere.
Til kaffen fik jeg bikset denne jordbærtærte sammen, og den faldt i god jord hos os alle, den var super lækker. 
Det er ikke en alm. creme der er i denne, og det var faktisk super lækkert, og noget mere friskt end den almindelige.  

Jordbærtærte til 8 pers. (28 cm tærtefad):

Bund:
  • 150 g revet marcipan.
  • 150 g smør.
  • 150 g sukker.
  • 3 store æg.
  • Hvedemel til dejen er fast og ensartet.
1. Riv marcipanen på et groft rivejern, og bland med smør, æg og sukker.
2. Tilsæt hvedemelet i en passende mængde, dejen må godt være let klistret.
3. Stil dejen på køl i en time Ca.
4. Rul dejen ud og fordel i formen, rul evt. en pølse som ligges som kant.
5. Prik bunden med en gaffel, og bag den Ca. 20 min ved 200 grader.
6. Når bunden tages ud, så ligger jeg pålægschokolade på, så det smelter.

Øvrigt:

  • 2 dl creme franiche.
  • 2 dl stift pisket fløde.
  • Evt. 1-2 tsk. vaniljesukker.
  • 250 g skyllede og halveret jordbær.
  • 4-5 spsk. smeltet ribsgele.
  • 20 g fint el. groft hakket usaltede pistacienødder.
Når bunden er kølet helt af:
1. Bland creme franiche og det stift piskede fløde, tilsæt evt. 1-2 tsk vaniljesukker.
2. Fordel cremen på bunden, og fordel jordbærene ovenpå.
3. Smelt ribsgele og pensel den ud på kagen.
4. Drys til sidst de hakkede pistacienødder over. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar