tirsdag den 22. november 2011

Det første juleknas.


Tænk at det snart er jul. Jeg kan næsten ikke forstå det, året er gået så stærkt. Alligevel er det nu en dejlig tid, for så skal der bages en hel masse juleknas :)
I dag har vi været ude og købe lidt til adventskrans og kalenderdekoration, for selvom jeg skal arbejde det meste af julen, og juleaften, så er det bare noget der hører sig til. På fredag skal vi en tur i skoven og se om der ikke skulle være lidt at finde til "pynten", både fordi det er hyggeligt at komme lidt ud i naturen, men så er jeg altså også for nærig til at give 15 kr for 3 grankogler, det er jo næsten tyveri. :)
Jeg har tyvstartet lidt med bageriet og bagt pebernødder, for nu er det 1 søndag i advent på søndag og så skal der være lidt at hygge med, men det er kun begyndelsen, for når julen kommer så går jeg amok i køkkenet.
Der skal bages citronspecier, brunkager med mandel og pistacie, vaniljekranse, jødekager og der skal laves en masse havregryns kugler og konfekt.
Jeg har snydt lidt med disse pebernødder og købet en pose færdigblandet krydderi, men de smager dejligt alligevel.

Pebernødder (Mange):
275 g hvedemel.
1 ps pebernød krydderi.
125 g sukker.
125 g smør.
1 stort æg.

1. Bland mel, krydderi og sukker og smuler smørret heri.
2. Slå ægget i dejen og ælt til den er samlet.  
3. Del dejen i 5-6 kugler og tril hver kugle til en pølse og skære små stykker som trilles til kugler.
4. Bag pebernødderne 10-15 min ved 200 grader til de er gyldne.
5. Lad dem køle af, og opbevar dem i en dåse med tætsluttende låg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar